Jika haiwan kesayangan anda menekan kepala ke dinding, jangan abaikan kerana ia mungkin mengalami masalah neurologi



iklan responsive



Ia mungkin kelihatan ganjil apabila kucing atau anjing anda menekan kepalanya ke dinding. Tetapi jika mereka melakukannya dengan kerap, ia perlu diambil serius.

Jangan mengabaikan tanda ini, dan bawa haiwan kesayangan anda terus ke doktor haiwan, kerana menekan kepala mungkin petunjuk kepada sistem saraf yang rosak.

Haiwan peliharaan mempunyai cara mereka sendiri untuk menyatakan emosi mereka. Kadang-kadang mereka bersembunyi di bawah meja atau kerusi, dan kadang-kadang mereka berselimut. Tetapi di sini, kami akan menjelaskan mengapa haiwan boleh menekan kepalanya ke dinding, yang merupakan kelakuan yang tidak normal.
Anda tidak perlu panik jika haiwan kesayangan anda melakukan ini sekali-sekala, ia mungkin hanya melepaskan sedikit emosi. Walau bagaimanapun, apa yang anda perlu lihat adalah kekerapan kelakuannya itu.

Menurut pakar, menekan kepala adalah “keadaan yang dicirikan oleh tindakan kompulsif menekan kepala terhadap tembok atau benda lain tanpa sebab yang jelas.”

Terdapat beberapa sebab yang boleh menyebabkan haiwan kesayangan anda menekan kepala:

Tumor otak – Apabila tumor otak mengembang, ia boleh merosakkan sistem saraf, yang boleh menyebabkan haiwan kesayangan anda menekan kepala ke dinding.

Trauma kepala – Sekiranya haiwan menerima tamparan di kepala, ia boleh menyebabkan trauma kepala atau gegaran. Ia akan menekan kepalanya ke dinding untuk melegakan sakit atau mengurangkan tekanan daripada trauma.

Keracunan plumbum – Keracunan plumbum boleh menyebabkan kerosakan otak dan mengakibatkan kelakuan seperti ini.

Ketidakseimbangan garam – Air tidak boleh bergerak dengan berkesan melalui badan jika ada ketidakseimbangan natrium. Jadi memakan terlalu banyak atau terlalu sedikit garam boleh membuat haiwan kesayangan anda dehidrasi. Ia akan mengakibatkan bengkak di otak dan sawan, yang boleh menjadi alasan untuk menekan kepala.

Jangkitan rabies atau kulat – Jangkitan sistem saraf boleh menyebabkan haiwan peliharaan anda menekan kepala. Rabies boleh membawa maut. 

Parasit – Apabila haiwan peliharaan bermain di luar rumah, parasit seperti kutu dan cacing berpotensi akan hinggap di badan mereka. Kutu terutamanya boleh menyebabkan masalah neurologi dan merosakkan sistem saraf melalui penyakit seperti lyme dan rocky mountain.

Rawatan berbeza-beza akan mengikut kadar keterukan masalah. Tetapi jika anda mendapati haiwan kesayangan anda mempamerkan tingkah laku seperti ini, sebaiknya bawa ia ke doktor haiwan secepat mungkin untuk mencegah perkara menjadi semakin serius.



ikalan saiz 250




iklan adnow

0 Response to "Jika haiwan kesayangan anda menekan kepala ke dinding, jangan abaikan kerana ia mungkin mengalami masalah neurologi"

Post a Comment

bh

loading...
'));

selection