iklan responsive
Alhamdulillah.. Apabila Aidilfitri datang lagi dan
seperti tahun-tahunnya kemeriahan orang-orang menziarahi kubur selepas solat
sunat Aidilfitri memang meriah. Selesai sahaja solat sunat masing-masing semua
menghala ke kubur. Dengan warna warni pakaian raya dan ada yang masih
bertelekung duduk di kubur ahli keluarga masing-masing. Ada yang datang ke
rumah dan bertanyakan ayah di mana kubur ahli keluarga mereka al maklum sudah
lupa..lama tak ziarah. Tanya ayah sebab ayah adalah penggali kubur dan macam
mana saya tahu situasi ni? Sebab dah lebih 20 tahun rumah saya di kampung
berdepan tanah perkuburan hanya dipisahkan sebatang jalan kecil dengan pintu
pagar kubur…hihi
Adakah ziarah kubur menjadi amalan hari raya?
Adakah salah ziarah kubur pada waktu perayaan?
Apakah adab-adab yang perlu kita patuh semasa ingin
ziarah ke tanah perkuburan?
Artikel ini untuk perkongsian kita bersama
Melalui perkongsian Ustaz Dr Shauqi
Ziarah kubur boleh dilakukan pada bila-bila masa
sahaja kerana tidak ada nas yang melarang menziarahi kubur pada hari-hari
tertentu. Begitu juga, masyarakat Islam tidak wajar mengkhususkan pada
hari-hari tertentu sahaja seumpama hari raya untuk menziarahi kubur. Sebaliknya
menziarahi kubur secara berterusan akan membawa kepada kebaikan pada umat Islam
itu sendiri. Apa yang penting daripada ziarah kubur ialah dapat mengingati
kematian dan hari akhirat.
Sehubungan dengan itu, apakah menziarahi kubur pada
hari raya dapat mendatangkan kesan yang positif kepada umat Islam iaitu dapat
mengingati kematian dan hari akhirat? Sekiranya jawapannya adalah ‘Ya’, maka
amalan yang seumpama ini bolehlah diteruskan. Akan tetapi, sekiranya jawapan
bagi persoalan ini adalah ‘Tidak’, maka ia perlu diselidiki dan diteliti.
Apatah lagi, pada kebiasaannya, selepas menunaikan solat hari raya, masyarakat
Islam secara beramai-ramai pergi ke kubur dan telah berlaku seolah-olah satu
temasya perayaan di tanah perkuburan dengan pakaian yang berwarna-warni,
hiruk-pikuk gelak ketawa setelah berjumpa sahabat handai dan sebagainya yang
menafikan ingatan kepada kematian dan hari akhirat.
Tambah menyedihkan lagi ialah apabila berlakunya
percampuran dan pergaulan bebas di antara lelaki dan wanita di tanah
perkuburan!. Amat malang apabila sesuatu yang diharapkan menjadi ibadat
bertukar menjadi maksiat. Oleh yang demikian, amalan menziarahi kubur pada hari
raya boleh diteruskan sekiranya matlamat keimanan dan ketakwaan dapat dicapai.
Masyarakat Islam juga harus sedar bahawa tidak ada suruhan khusus dalam Islam
untuk menziarahi kubur pada pagi hari raya. Justeru, mereka hendaklah mencari
waktu yang sesuai untuk menziarahinya agar sesuatu yang diharapkan menjadi ibadat
tidak bertukar menjadi maksiat.
Sekiranya pada pagi hari raya, terdapat ‘pesta’ di
tanah perkuburan, maka sewajarnya kita mencari waktu-waktu lain untuk
menziarahinya. Tidak semestinya menziarahi tanah perkuburan boleh dilakukan
hanya pada pagi hari raya yang pertama sahaja, sebaliknya menziarahi kubur
boleh dilakukan pada petang hari raya pertama, atau pada hari raya yang kedua,
ketiga, keempat atau pada hari-hari lain yang difikirkan sesuai yang dapat
mendatangkan keinsafan dalam diri.
Melalui DrMaza.com
Menziarahi kubur itu pada asalnya disunatkan pada
bila-bila masa bagi mengingatkan kita pada hari akhirat. Sabda Nabi s.a.w:
“Aku dahulu melarang kamu menziarahi kubur, namun
ziarahi sekarang kerana ia boleh mengingatkan kamu pada hari akhirat” (Riwayat
Muslim).
Pada peringkat awal Nabi s.a.w melarang kerana
bimbang kesan jahiliah dahulu masih mempengaruhi masyarakat. Apabila kefahaman
Islam sudah kukuh, baginda mengizinkan kerana ia membantu mengingatkan hari
akhirat. Ertinya, jika sesiapa yang apabila ke kubur akan terpengaruh dengan
amalan khurafat, maka mereka ia sepatutnya mengelakkan diri dari menziarahi
kubur. Jika ia menyebabkan mengingatkan hari akhirat, maka ia digalakkan.
Walaupun menziarahi kubur itu pada asalnya sunat,
namun baginda Nabi s.a.w tidak pernah mengkhususkan supaya diziarahi khubur
pada hari raya. Perbuatan mengkhususkan hari raya sebagai hari ziarah kubur
tidak bersumberkan dari ajaran Nabi s.a.w. Apatahlagi dengan pelbagai upacara
yang menyanggahi sunnah Nabi s.a.w yang diadakan oleh sesetengah masyarakat di
kubur pada hari raya. Bahkan, jika kita melihat kepada konsep hari raya yang
diterangkan, maka perbuatan bersedihan di kubur adalah menyanggahi tujuan hari
raya.
Melalui Epusara Jawi
Adab Dan Peraturan Ziarah Kubur
Menurut huraian ulama’ rahimahumullah, orang yang
berziarah kubur dituntut melakukan seperti berikut:
1. Hendaklah ia bersih dari hadas (sunat berwudhuk)
2. Ketika sampai ditanah perkuburan, disunat memberi
salam secara umum kepada ahli kubur dan berdoa semoga mereka beroleh rahmat dan
selamat sejahtera. Ini diterangkan dalam hadith berikut:
Dari
Buraidah al-Aslami r.a, katanya;
” Rasulullah s.a.w pernah mengajar
sahabat-sahabatnya apabila mereka menziarahi tanah perkuburan supaya tiap tiap
seorang di antara mereka (memberi salam dan berdoa dengan berkata: Salam sejahtera kepada kamu wahai ahli
perkampungan (tanah kubur) ini, dari kalangan kaum mukminin dan muslimin; dan
bahawa kami juga- Insya Allah akan menurut kamu apabila sampai gilirannya;
semoga Allah memberi rahmat dan selamat sejahtera kepada kami dan kamu sekelian
”
(Hadith riwayat Ahmad ,
Muslim dan Ibnu Majah)
3. Setelah
sampai berhampiran kubur kaum kerabat atau sahabat kenalan, hendaklah berdiri
rapat ditepi kubur dengan mengadap muka simati
(untuk mengetahui arahnya, semua orang mati dikebumikan dengan keadaan
mengiring atas sebelah kanannya dan mukanya mengadap khiblat) sambil memberi
salam secara khusus kepadanya : Contohnya kalau simati ayah kita, maka lafaz
salamnya ialah :”Assalamualaikum wahai ayahku” dan kalau ibu, ” Assalamualaikum
wahai ibuku.”
Demikian seterusnya kepada kaum kerabat dan sahabat
kenalan, beri salam dahulu disertakan dengan panggilan yang biasa kita
berbahasa dengan mereka semasa mereka hidup.
4. Selepas memberi salam, sunat membaca ayat-ayat
suci al-Quran dan menghadiahkan pahalanya kepada simati.
5. Selepas
membaca ayat-ayat suci al-Quran hendaklah mengadap kiblat dan berdoa untuk
simati semoga Allah mengampuni dosanya dan melimpahkan rahmat kepadanya,
kerana doa yang didahului bacaan
al-Quran lebih diharap makbulnya.
Hukum Melangkah Kubur
Duduk dan Berjalan diatas Kuburan
Rasulullah saw melarang seseorang duduk diatas
kuburan di beberapa haditsnya, diantaranya sabda Rasulullah saw,”Sesungguhnya
seorang dari kalian yang duduk ditas bara api lalu membakar pakaian hingga
menyisakan kulitnya lebih baik baginya daripada duduk diatas sebuah kuburan.”
(HR. Muslim didalam “Shahih” nya)
Sabdanya saw yang lain,”Sesungguhnya aku berjalan
diatas bara api atau pedang atau aku menambal sandal dengan kakiku lebih aku
sukai daripada berjalan diatas sebuah kuburan muslim.” (HR. Ibnu Majah,
dishahihkan oleh al Bushairiy dan sanadnya baik menurut al Albani)
Sabdanya saw yang lain,”Janganlah kalian duduk
diatas kuburan dan janganlah shalat menghadapnya.” (HR. Muslim)
Dari beberapa dalil diatas, para ulama madzhab
Hanafi, Syafi’i, Hambali dan Zhahiriy berpendapat bahwa hal itu adalah makruh.
Sementara Nawawi di dalam “al Majmu” mengatakan,”Makruh duduk diatas kuburan,
bersandar dengannya dan kami pernah menyebutkan bahwa hal itu adalah makruh menurut
kami (madzhab Syafi’i), demikian pula menurut jumhur ulama.”
Para ulama madzhab Maliki dan sebagian Hanafi
membolehkan hal itu, mereka menyatakan bahwa hadits-hadits diatas maknanya
adalah duduk untuk buang hajat diatas kuburan.
Dan pendapat yang paling tepat dalam permasalahan
ini adalah pendapat jumhur ulama bahwa hadits-hadits tersebut menjelaskan
tentang larangan dan tidak ada yang mengkhususkannya. (Markaz al Fatwa No.
64447)
Sementara berjalan diatas kuburan menurut para ulama
Hanafi adalah makruh. Ibnu Abidin yang dinukil dari bank fatwa mengatakan,”Dari
Abu Hanifah bahwa janganlah menginjak kuburan kecuali darurat.” Sebagian dari
mereka mengatakan,”Tidak mengapa menginjak kuburan sementara dirinya membaca
(al Qur’an) atau bertasbih atau berdoa bagi mereka.”
Sementara para ulama Maliki berpendapat bahwa
kuburan adalah tempat haram maka tidak seharusnya berjalan diatasnya jika ia
berupa gundukan dan terdapat jalan selainnya. Adapun jika kuburan itu terhapus
(rata) maka terdapat kebebasan.
Pemilik kitab “at Tahdzib” dari kalangan Syafi’i
mengatakan bahwa tidaklah mengapa berjalan dengan menggunakan sandal diantara
kuburan-kuburan. Mereka mengatakan bahwa pernyataan kuburan adalah tempat haram
adalah penghargaan untuk si mayit karena itu makruh—menurut pendapat mereka
yang masyhur—duduk diatasnya, bersandar dengannya, menginjaknya kecuali adanya
kebutuhan seperti tidak bisa sampai ke suatu kuburan mayat kecuali dengan
menginjaknya.
Imam Nawawi mengatakan,”Hal itu—berjalan diatas
kuburan—diharamkan berdasarkan lahiriyah hadits,’ ,”Sesungguhnya seorang dari
kalian yang duduk ditas bara api lalu membakar pakaian hingga menyisakan
kulitnya lebih baik baginya daripada duduk diatas sebuah kuburan.” (HR. Muslim)
Para ulama Hambali mengatakan bahwa makruh menginjak
kuburan dan berjalan diantarnya dengan menggunakan sandal berdasarkan
hadits,”walau dengan menggunakan tamasyyuk (sejenis sandal).” Mereka
mengatakan,”Tidaklah makruh berjalan diantaranya dengan menggunakan terompah
yang sulit dilepasnya karena ia bukanlah sandal. Disunnahkan melepas sandal
jika memasuki pemakaman berdasarkan hadits Basyir bin al Khashashiyah
berkata,”Ketika aku berjalan menemani Rasulullah saw ada seorang laki-laki yang
berjalan di kuburan dengan menggunakan dua sandal. Lalu beliau saw
berkata,’Wahai pemilik dua sandal, celaka kamu lepaskan kedua sandalmu.’
Lalu lelaki itu pun menoleh dan tatkala dia
mengetahui Rasulullah saw maka dia pun melepaskan dan menjauhkan kedua
sandalnya.” Sebagai sebuah penghormatan bagi jenazah kaum muslimin kecuali jika
dirinya khawatir adanya najis, duri, buminya panas atau dingin maka hal itu
tidaklah makruh—yaitu berjalan dengan menggunakan sandal diantara
kuburan—dikarenakan adanya uzur. (al Mausu’ah al Fiqhiyah juz II hal 13929 –
13930)
Dengan demikian makruh bagi seseorang melintasi atau
berjalan diatas kuburan seorang muslim kecuali darurat atau tidak ada jalan
selainnya demi menghormati mayat yang ada didalamnya, sebagaimana pendapat
Syafi’i.
Adapun terhadap kuburan orang-orang kafir atau
musyrik maka dibolehkan melintasi atau berjalan diatasnya maupun duduk
diatasnya karena tidaklah ada kemuliaan terhadap orang yang dikubur didalamnya.
Adab Mengantar Jenazah ke Pemakaman
Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairoh
berkata,”Rasulullah saw bersabda,’Hak muslim tehadap muslim lainnya ada enam :
Jika engkau bertemu dengannya maka ucapkanlah salam, jika dia mengundangmu maka
sambutlah, jika dia meminta nasehat darimu maka nasehatilah, jika dia bersin
dan mengucapkan Alhamdulillah maka mohonkanlah hidayah (petunjuk) baginya, jika
dia sakit maka kunjungilah dan jika dia meninggal dunia maka iringilah (mayat)
nya.”
Dari hadits diatas tampak bahwa diantara kewajiban
kifayah kaum muslimin terhadap seorang muslim yang meninggal dunia adalah
mengantarkannya ke pemakamannya baik orang yang meninggal itu dikenal atau
tidak dikenalnya.
Urgennya permasalahan mengiringi jenazah ini tampak
dari pahala besar yang Allah siapkan bagi setiap orang yang mengiringinya
hingga selesai dimakamkan, berdasarkan sabda Rasulullah saw,”Barangsiapa yang
keluar dari rumahnya bersama jenazah kemudian mengiringinya hingga dimakamkan
maka baginya pahala dua qirath yang setiap qirath-nya bagaikan satu gunung uhud
dan barangsiapa yang menshalatinya kemudian pulang maka baginya satu qirath.”
(HR. Muslim)
Tentang adab mengiringi jenazah disebutkan didalam
fatwa al Lajnah ad Daimah :
“Adapun mengiringi jenazah ke pemakaman hendaknya
tanpa bersuara, tidak dengan berdzikir atau membaca al Qur’an sebagai bentuk
pengamalan dari sunnah Rasulullah saw dan para Khulafa ar Rasydin dan para
pendahulu di abad-abad pertama yang telah diakui kebaikannya oleh Rasulullah
saw.” (al Lajnah ad Daimah li al Buhuts al Ilmiyah wa al Ifta’, fatwa no. 829)
Wallahu A’lam
Sama-sama kita jadikan pedoman, rumah jauh dengan
kubur ke rumah depan kubur ke selagi tujuan mengingati dan menziarahi kubur
tidak sampai pada hati kita tiada gunanya juga. Pandanglah kubur agar selalu
dapat ingatkan kita tentang kematian dan hari akhirat. Doakan selalu untuk ahli
keluarga kita yang telah meninggal dunia. Kerana doa dari kita yang hidup amat
dinanti oleh mereka dan amat berguna dari segala nikmat di dunia.
Kalau orang tak biasa duk rumah depan kubur nak
datang tidur kat rumah pun takut hihi
Semoga Bermanfaat
ikalan saiz 250
iklan adnow
0 Response to "Adakah Menziarahi Kubur Hanya Di Waktu Hari Raya Sahaja? Ketahui Adab Dan Hukum Ziarah Kubur"
Post a Comment