iklan responsive
Setiap hamba Allah yang hidup di muka bumi pasti
berhadapan dengan pelbagai dugaan dan rintangan. Ujian yang diturunkan oleh
Allah pasti berbeza, tetapi atas sebab yang sama.
Di saat kesedihan dan hampa dalam menempuhi dugaan
itu, sudah pasti kita hampir tewas dan tertanya dengan kesal, mengapa ujian
berat itu diturunkan kepada kita? Bahkan mengapa ujian tersebut begitu berat
sekali?
Sebagai hamba Allah yang lagi tidak berupaya, wajar
diambil ujian itu dengan hikmah walau sesulit manapun ia.
Allah SWT mempunyai alasan tersendiri dalam
merencanakan hal yang terbaik untuk setiap umatnya. Tidaklah Allah jadikan
sesuatu kejadian itu dengan sia-sia tanpa apa-apa rahsia tersendiri, hatta
hikmah sehelai daun buruk yang luruh dari pohon yang telah mati.
Kadang-kadang kita lupa, Allah sebenarnya rindu
kepada rintihan hambanya yang mungkin sudah lama melupaiNya. Bahkan alpa untuk
mengadu masalah dan tempat kita bergantung segala.
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan
(saja) mengatakan: ‘Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi?”
Al-Ankabut: 2
Sebenarnya, terdapat begitu banyak hikmah dan sebab
Allah menurunkan ujian kepada hambanya, iaitu:
1- Sebagai Penguji Kesabaran
Allah ingin menguji dan mengukur sejauh mana
ketabahan manusia. Sama ada tergolong dalam golongan sabar atau hambanya yang
sering berputus asa. Sesungguhnya mereka yang lulus adalah yang sabar dan reda,
bukan bersedih dan meratap.
Firman Allah;
“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu,
dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan.
dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.”
Al-Baqarah: 155
2- Menguji Keimanan HambaNya
Allah SWT ingin mengetahui gerangan hambanya yang
masih teguh akidah dan imannya melalui ujian yang diberikan. Sesiapa yang tidak
mempunyai keimanan kuat pasti tidak berkesabaran tinggi, lalu mencari jalan
penyelesaian lain yang menyimpang daripada ajaran Allah SWT, seperti
mempercayai jin dan berbuat syirik.
Bagi golongan yang memiliki keimanan yang tinggi,
sudah tentu akan menyerahkan semua keadaan dan penyelesaian kepada Allah.
Bahkan bersedia dengan ujian mendatang.
Ada juga dalam kalangan manusia yang beriman tetapi
masih tewas apabila berhadapan dengan ujian. Lalu ujian ini juga sebagai alat
untuk menguji sejauh mana keimaan itu dapat bertahan, sama ada akan runtuh atau
semakin bertambah. Jadi, berpeganglah pada prinsip ‘Allah menurunkan ujian kerana
Dia sayang kepada hamba-hambanya’.
3- Dianugerahkan Ganjaran Dan Pahala
Dengan ujianlah Allah SWT akan melipatgandakan
ganjaran pahala bagi orang yang sabar dan pasrah, selain diberikan martabat
yang lebih tinggi. Contohnya, dihadiahkan dengan sedekah yang banyak dari
seseorang selepas diberi ujian kemiskinan.
“Dari Saad bin Abi Waqqash dia berkata: Aku pernah
bertanya, ‘Wahai Rasulullah! Siapakah orang yang paling berat cubaannya?’
Baginda menjawab: ‘Para nabi, kemudian orang-orang soleh, kemudian yang sesudah
mereka secara berturut menurut tingkat kesolehannya. Seseorang akan diberi
ujian sesuai dengan kadar agamanya. Bila dia kuat, akan ditambah cubaan
baginya. Kalau dia lemah dalam agamanya, akan diringkankan cubaan baginya.
Seorang mukmin akan tetap diberi cubaan, sampai dia berjalan di muka bumi ini
tanpa dosa sedikitpun’.”
Hadis Riwayat al-Bukhari
4- Sebagai Cara Menghapuskan Dosa
Setiap hamba Allah pasti tidak dapat lari daripada
berbuat keburukan dan dosa. Bagaimana caranya untuk mengurangkan atau
menghapuskan dosa selain daripada bertaubat? Salah satunya adalah mengharungi
ujian.
Bagi golongan yang menerima ujian dan sabar
menghadapinya dengan penuh syukur dan reda, Allah akan menghapuskan
kesalahannya dan mengangkat darjatnya.
5- Membuang Sikap Ujub Dan Takabbur
Sesetengah golongan yang tidak berhadapan dengan
ujian berat Allah SWT selalunya menyangka bahawa mereka adalah golongan yang
lebih beriman dan disayangi Allah.
Namun, ujian Allah bermaksud bahawa semua hambanya
adalah sama disisiNya, yang akan menerima ujian dalam setiap langkah hidup
mereka.
Jadi, golongan yang sombong ini menyangka mereka
tidak diuji kerana keimanan dan kepatuhan mereka, padahal Allah sedang
menyarankan kepada mereka untuk mendekatkan diri kepadaNya.
6- Didikan Allah SWT Kepada Hambanya
Allah turut mendidik hambaNya melalui ujian. Hal ini
supaya seseorang hamba itu menjadi kuat dan tidak takut dengan sebarang dugaan
yang menghalanginya kelak.
Contoh terbaik adalah, junjungan besar Nabi Muhammad
SAW. Sejak kecil, Baginda sudah diuji sebagai anak kecil yang kehilangan
ibu-bapanya sehinggalah kepada perjalanan dakwah Baginda.
Ternyata didikan Allah SWT melalui ujian telah
melahirkan sosok-sosok yang berkeperibadian tinggi dan sentiasa bersyukur dan
gembira dengan ujian yang diturunkan kepadanya.
7- Peringatan Untuk Menghargai Kehidupan di Dunia
Dan Akhirat
Ujian Allah juga diturunkan sebagai peringataan,
antaranya untuk mengingatkan manusia bahawa ada kehidupan lain selepas kematian
iaitu alam Akhirat yang menuntut semua amalan manusia semasa hidup.
Bagi golongan yang bersyukur pasti akan sedar
kesilapan lalu dan lebih menghayati indahnya peluang yang diberikan kepadanya.
Ini kerana ujian juga sebagai teguran dan bentuk kasih sayang dariNya.
Oleh itu, hal terpenting dalam mengharungi ujian
adalah cara untuk menghadapi dan mengambil hikmah dari setiap kejadian yang
datang itu. Jangan pernah ragu akan janji dan pertolongan Allah, Allahlah yang
berkuasa membalikkan keadaan, Allahlah layak membuatkan hambanya tersenyum atau
bersedih.
Jadi hayati dan laluilah setiap ujian itu dengan
reda kerana setiap ketetapan yang dijadikan Allah adalah terbaik!
(Sumber: Tazkirah.net, oleh Rabiatul Adaweeyah)
UJIAN DAN DUGAAN: TANDA ALLAH SAYANG
Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah
kapal-kapal (yang besar tinggi) seperti gunung, belayar laju merempuh
lautan. Jika Ia kehendaki, Ia
menghentikan tiupan angin, maka tinggalah kapal-kapal itu terapung-apung di
muka lautan. Sesungguhnya yang demikian mengandungi tanda-tanda (yang besar
pengajarannya) bagi tiap-tiap seorang (mukmin) yang sentiasa bersikap sabar,
lagi sentiasa bersyukur. (As-Shuraa, 42: 32-33)
DI DALAM al-Qur'an, ujian dan dugaan disebut oleh
Allah sebagai البلاء (bala’) serta الفتنة (fitnah). Menurut kamus المحيط
(al-Muhit), kedua-duanya berkongsi maksud yang sama. [1]
Menjalani liku-liku hidup sebagai seorang manusia,
kita tidak akan dapat lari daripada diuji oleh Allah Azza wa Jalla. Ujian yang
mendatang selalunya menjadikan diri kita lebih tegar dan kuat. Masakan tidak.
Ujian mengajar seseorang untuk jadi lebih lasak dalam menggalas setiap bebanan
kehidupan.
Menurut Ibn Manzur dalam Lisanu al-‘Arb, bala’ itu
adalah ujian yang terdiri daripada yang baik juga yang buruk. Seperti mana yang
diberitakan pada surah al-Anbiyaa’ iaitu;
ونبلوكم بالشر والخير فتنة وإلينا ترجعون
”Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan
kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan
dikembalikan.”[Al-Anbiyaa’: 35]
Al-Hafiz Ibn Katsir dalam memberikan penerangan
terhadap ayat ini menyatakan bahawa Allah menguji hambanya dengan musibah pada
satu waktu, dan kemudian dengan nikmat pada waktu yang lain, untuk melihat
siapa yang bersyukur dan siapa yang kufur, siapa pula yang sabar, dan siapa
yang putus harap.
Dan al-Hafiz ada menukilkan kata-kata Ibnu ‘Abbas
dalam menafsirkan ayat ini, bahawa Allah menguji hambanya dengan kecelakaan dan
kesenangan, dengan kesihatan dan kesakitan, dengan kemewahan serta kemiskinan,
dengan perkara yang halal dan apa yang haram, dengan ketaatan dan kemaksiatan,
serta dengan hidayah dan kesesatan. [Tafsir al-Quran al-‘Adzim, Ibn Katsir, Abu
al-Fida’]
Berdasarkan tafsiran Ibnu ‘Abbas tersebut, dapat
kita ketahui bahawa pada setiap orang, berbeza tahap ujian yang dikenakan ke
atasnya. Ini adalah selari dengan ayat pada surah al-Baqarah apabila Allah
menyatakan;
لا يكلف الله نفسا إلا وسعها
”Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba
melainkan apa yang terdaya olehnya.“ [Al-Baqarah: 286]
Dari ayat tersebut dapat kita ketahui bahawa ujian
yang dikenakan kepada setiap hamba, adalah bersesuaian dengan apa yang mampu
ditanggungnya. Dan setiap orang pula berbeza tahap tanggungannya dan penerimaan
mereka terhadap ujian serta dugaan
Ujian yang diberikan juga adalah untuk mengukur
tahap keimanan seorang hamba. Ini telah dibuktikan secara jelas berdasarkan
ayat 2-3 surah al’-Ankabut;
أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا وهم لا يفتنون. ولقد
فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين
”Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan
dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji
(dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang
yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa
yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata
pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta.” [al-Ankabut: 2-3]
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam menyifatkan
bahawa ujian yang diberikan kepada kaum manusia adalah tanda kecintaan Allah
kepada mereka. Dan semakin besar dugaan yang diberikan oleh Allah kepada
manusia, menandakan besar juga pahala yang diperoleh. Ini sebagaimana hadith
yang datang dari Anas bin Malik, yang menyatakan Rasulullah Sallallahu ‘Alahi
Wassalam bersabda;
إن عظم الجزاء مع عظم البلاء ، وإن الله تعالى إذا أحب
قوما ابتلاهم ، فمن رضي فله الرضا ، ومن سخط فله السخط
’Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada
besarnya bala’ yang menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai
sesuatu kaum, maka akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa
yang redha – dengan ujian yang menimpa, dia akan memperoleh keredhaan Allah dan
barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah.“ [Riwayat al-Tirmidzi,
al-Albani menyatakannya sebagai hasan dalam Sahih dan Dha’if Sunan
al-Tirmidzi.]
Jelas bahawa ujian yang diberikan adalah untuk
menguji keimanan seorang manusia. Jika dia beriman, maka dia akan menerimanya
dengan keredhaan. Dan padanya rahmat Allah Azza wa Jalla serta keredhaan-Nya.
Namun bagi manusia yang lalai serta tidak meredhai ujian yang diberikan ke
atasnya. Maka dia sekadar mendapat kemurkaan daripada Allah.
Hadith di atas termasuk dalam bab Sabar (الصبر) oleh
Imam al-Nawawi dalam karya beliau dalam bidang hadith; iaitu Riyadh al-Salihin.
Di sini dapat dijelaskan bahawa, bagi orang-orang yang beriman dengan Allah
Subhanahu Wa Ta’ala adalah bersabar dengan segala dugaan serta mehnah yang
diberikan oleh Allah kepadanya.
Jelas juga, daripada hadith tersebut bahawa semakin
besar dugaan yang diperoleh oleh seorang manusia, maka semakin besar ganjara
pahala yang akan dia dapati.
Dalam ayat ke-214 surah al-Baqarah, ada dinyatakan
bahawa orang yang diuji itu akan mendapat pertolongan daripada Allah serta akan
diganjari dengan syurga;
أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولما يأتكم مثل الذين خلوا من
قبلكم مستهم البأساء والضراء وزلزلوا حتى يقول الرسول والذين آمنوا معه متى نصر الله
ألا إن نصر الله قريب
”Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk
syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah
berlaku kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? mereka telah ditimpa
kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan
(dengan ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang
beriman yang ada bersamanya: “Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?”
Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang
teguh kepada agama Allah).” [Al-Baqarah: 214]
Di dalam al-Quran, ada disebutkan ujian-ujian yang
diberikan oleh Allah kepada kaum manusia hambanya. Antaranya adalah;
1.
Dugaan yang diberikan kepada kaum Nabi Musa dan Harun adalah dengan anak
lembu, yang mana mereka jadikan sembahan. (al-A’raf: 148, Thohaa: 90)
2.
Unta betina sebagai ujian buat kaum Tsamud (al-Qamar: 27)
3.
Bangunan-bangunan tinggi (yang mewah) buat kaum ‘Ad (al-Fajr: 7-8)
4.
Dugaan yang diberikan ke atas pemilik kebun-kebun dari kalangan kaum
Musyrik dengan kebakaran. (al-Qalam: 17)
5.
Ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa serta buah-buahan.
(al-Baqarah: 155)
6.
Anak-anak serta harta benda sebagai dugaan. (al-Taghabun: 15)
7.
Jihad sebagai ujian bagi orang yang beriman (al-‘Ankabut: 6)
8.
Nikmat duniawi sebagai ujian buat para manusia. (al-Zumar: 49)
9.
Kekayaan dan kemiskinan sebagai ujian. (al-Fajr: 15-16)
10.
Kehidupan serta kematian sebagai ujian. (al-Mulk: 2)
Para Nabi juga diuji. Dan ujian yang dikenakan
kepada para Nabi adalah lebih berat berbanding manusia biasa. Hal ini adalah
seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam;
إن أشد الناس بلاء الانبياء ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم
ثم الذين يلونهم
“Sesungguhnya, manusia yang menerima ujian yang
paling berat adalah para Nabi, kemudian orang yang mengikuti mereka, kemudian
orang yang mengikuti mereka, dan kemudian orang yang mengikuti mereka.”
[al-Silsilah al-Sahihah, al-Albani]
1.
Nabi Adam diuji dengan pohon yang terdapat dalam Syurga Allah.
(al-Baqarah: 34)
2.
Nabi Nuh menghadapi ujian dari anak yang tidak mahu taat kepada Allah.
(Huud: 11)
3.
Nabi Soleh menerima ujian melalui kaum Tsamud. (al-A’raf:73)
4.
Nabi Ibrahim adalah antara Rasul Allah yang menerima banyak ujian,
antaranya, penyembelihan anaknya Ismail. (as-Saffat: 102)
5.
Nabi Luth diuji dengan kaumnya, (al-A’raf: 80)
6.
Nabi Yusuf diuji dengan wanita (Yusuf: 23)
7.
Nabi Musa diuji dengan Fira’un yang angkuh. (Thoha: 59-60)
8.
Nabi Sulaiman diuji dengan kerajaan yang besar dan mewah. (Sad: 35)
9.
Nabi Isa diuji dengan pengikut-pengikutnya. (al-Ma’idah: 112-113)
10. Nabi
Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam juga Rasul yang dikenakan dengan banyak,
antaranya diuji dengan bapa saudaranya, Abu Talib. (al-Qasas: 56)
Mehnah dan tribulasi dalam konteks kehidupan hari
ini dapat dilihat di sekeliling kita. Bahawa setiap orang akan diuji dan tiada
yang akan terlepas daripada ujian Allah. Perkara yang ringan pada seorang,
adalah berat pada satu orang yang lain pula. Dan cara kita berinteraksi dengan
dugaan yang mendatang adalah manifestasi keimanan kita kepada Allah. Pada kaca
mata orang yang miskin, ujian buatnya adalah dengan kemiskinan. Namun buat
orang yang kaya pula, kekayaannya menjadi ujian buat dirinya.
Manusia juga diuji dengan anak-anak. Ada orang yang
mendapat anak yang cacat, menjadi dugaan kepada mereka. Ada orang yang mendapat
anak yang tenggelam dalam jenayah. Juga menjadi ujian buat dirinya. Ada orang
pula mendapat anak yang baik serta bijak. Namun itu juga boleh jadi dugaan buat
dirinya.
Lain orang, lain kesusahan yang tertanggung.
Ada orang yang diberikan dengan kesakitan. Sebagai
satu peringatan samada dia ingat serta beriman kepada Allah atau tidak. Ada
orang pula diuji dengan kesihatan, yang mana jika dia lalai sewaktu sihatnya.
Maka itu akan jadi liabiliti padanya. Ada orang diuji dengan kehidupan. Ada
orang diuji dengan kematian yang terdekat.
Pendek kata, setiap orang akan, telah, atau mungkin
sedang diuji. Namun dengan cara yang berbeza, dengan perasaan yang berlainan.
Inilah kebijaksanaan Allah Azza wa Jalla yang menjadikan sesuatu pada takaran
yang tersendiri.
Orang yang beriman, telah diperingatkan oleh Allah
Azza wa Jalla supaya bersabar dalam menghadapi masalah. Telah datang petunjuk
buat orang beriman apabila diuji;
يا أيها الذين آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله
لعلكم تفلحون
”Hai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan
kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersedia dan bertakwalah kepada Allah,
supaya kamu beruntung.” [Ali Imran: 200]
Menurut al-Baghawi, al-Qurtubi menafsirkan arahan
supaya bersabar itu adalah merujuk kepada; bersabar di atas ketaatan kepada
Allah.
Kesabaran mesti dijana dengan ketaatan sebagai dasar
untuk mengelakkan goyah iman serta berputus asa. Bahkan, kerana ketaatan
jugalah, manusia akan menjadi redha atas ujian yang berlaku.
Sabar itu juga adalah sunnah para Nabi dan Rasul.
Ini jelas sebagaimana dikhabarkan oleh Allah;
وإسماعيل وإدريس وذا الكفل كل من الصابرين
”Dan (demikianlah pula) Nabi-nabi Ismail dan Idris
serta ZulKifli; semuanya adalah dari orang-orang yang sabar. “[Al-Anbiya’: 85]
Rasulullah Sallahu ‘Alaihi Wasallam menyatakan
bahawa Allah menyukai orang yang bersabar. Ini adalah sebagaimana yang datang
di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas;
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم للأشج أشج عبدالقيس
إن فيك خصلتين يحبهما الله الحلم والأناة
Rasulullah Sallahu ‘Alaihi Wasallam berkata kepada
al-A-syaj Abdul Qays;
“Sesungguhnya pada dirimu terdapat dua perkara yang
dicintai oleh Allah, iaitu kesabaran serta lemah lembut.” [Riwayat Muslim]
Rasulullah melalui satu hadith mengisyaratkan
bersabar itu perlulah pada awal kejadian atau pada kejadian yang pertama.
الصبر عند الصدمة الأولى
”Bersabar itu adalah pada pukulan yang pertama.”
[Riwayat Muslim]
Jika dilihat pada sudut logik akal, manusia ini
diukur pada peringkat yang awal. Peringkat pertama adalah yang paling penting
dalam menghadapi sesuatu hal. Seandainya dia tidak mampu bertahan pada ujian
yang awal. Nescaya, pada yang seterusnya dia mungkin saja rebah. Jadi, di sini,
bilamana dikenakan ujian, maka penting sekali untuk kita membina ketahanan
diri. Bukan atas faktor ‘alah bisa tegal biasa’, akan tetapi, apabila seorang
manusia sudah mempunyai pengalaman pada yang awal tentu sekali dia sudah mula
bersedia dan menjadi lebih rasional dalam menghadapi ujian lain yang sama
takaran dengannya.
Maka bersabarlah. Bersabarlah dalam menghadapi
dugaan dan ujian daripada Allah dengan mencontohi sikap para Nabi. Dan
ketahuilah, bahawa untuk setiap ujian yang diberikan oleh Allah pasti akan ada
perkara yang lebih baik menanti.
Maka, jadikanlah, atsar dari ‘Umar al-Khattab ini
sebagai panduan. Umar berkata,
“Alangkah baiknya mendapat separuh beban pada dua
sisi binatang tunggangan. Alangkah baiknya apa yang ada di antara beban dua
sisi itu, “iaitu, orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan,
‘Sesungguhnya kami kepunyaan Allah, dan sesungguhnya kami akan kembali kepada
Nya.’ Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari
Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (al-Baqarah:
156-157). Juga firman-Nya, “Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu.
Sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang
khusyu.” (al-Baqarah: 45) [2]
Wajib untuk kita bersabar, dan selain itu, untuk
bersyukur kepada Allah Azza wa Jalla. Kerana orang yang diberikan musibah, atau
ujian, pasti akan mendapat ganjaran dari Allah Azza wa Jalla, sebagaimana
hadith yang datang pada awal tadi.
Dan bersabarlah! Kerana Allah bersama-sama orang
yang sabar!
يا أيها الذين آمنوا استعينوا بالصبر والصلاة إن الله مع
الصابرين
”Wahai orang-orang yang beriman! Mintalah
pertolongan dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang
sabar.” [al-Baqarah: 153]
Disunting Dari:
http://www.life-verses.protajdid.com/?p=458
Rujukan:
[1]
[Al-Muhit, Kaherah,
Mesir.http://lexicons.sakhr.com/intro/intro.aspx?fileurl=takdeem.asp]
[2] [Riwayat
al-Bukhari, http://opi.110mb.com/haditsweb/bukhari/b23_kitab_jenazah.htm]
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
“Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat
(memuji dan berdoa) ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah
kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan. “ [Al-Ahzab: 56
ikalan saiz 250
iklan adnow
0 Response to "Allah Datangkan Dugaan, Cubaan Dan Ujian kepada kita Tanda sayang akan hambanya, Apakah Hikmah di sebalik Ujian itu."
Post a Comment